Friday, April 18, 2014

PART 2 : Ujian Psychometris MARA 2014 - Program Ijazah Dalam Dan Luar Negara IPMA

Assalamualaikum.
Entri sebelum ini (sila klik) aku dah janji dengan anda semua nak updates pasal contoh soalan ujian pychometrics yang aku sudah lalui dua hari lepas. Maaf sebab agak lambat sikit aku tulis entri ini. Banyak perkara yang telah berlaku yang menyedihkan hati ini.


Dah cukup lah dengan kesedihan aku itu. Aku dah boleh move on dah ini. So aku nak beri tahu anda apakah sebenarnya ujian MARA ini. Sebenarnya aku yang baik hati ini nak beri tahu dekat korang contoh-contoh soalan MARA. Apakah persiapan yang perlu kita buat dan sebagainya. Dalam keterujaan nak berkongsi ini, aku rasa tergerak hati nak buka Facebook Mara ini. Sekali aku ternampak post MARA ini.


Aiyak! Aku pun terngangalah. Gagagaga.

Nasib baik aku belum kongsi pasal soalan itu di mana-mana. Sebenarnya itu soalan hak cipta terpelihara so aku tak boleh nak siar dekat mana-mana laman sosial padahal aku ada je semua soalan dia itu. Diorang kata tak amanah lah kalau beri tahu..macam mana nak berjaya kalau macam ini...baru sahaja dapat biasiswa dah pecah amanah..bla..bla..bla.. Stop! Itu dah cukup menyeksakan jiwa ini tengok orang gaduh-gaduh ini. "Wat lek wat peace sudah".

Tapi memandangkan aku dah janji dengan korang semua nak cerita pasal ini. Aku cuma boleh bagi tips-tips sahaja berkaitan apa yang perlu anda persiapkan diri sebelum anda tempuhi ujian ini.

Okay untuk pengetahuan anda semua, soalan MARA ini terbahagi kepada :
  1. Bahagian IQ - 25 soalan objektif - jawab semua soalan.
  2. Bahagian Personaliti - 47 soalan objektif- jawab semua soalan.
  3. Bahagian Kenegaraan - 28 soalan objektif - jawab semua soalan.
  4. Bahagian Nilai Murni - 20 soalan objektif - jawab semua soalan.
Bahagian IQ itu dalam bahasa Inggeris full. Part yang susah ialah bahagian IQ dan kenegaraan. Yang lain just a piece of cake! Serious. Bahagian personaliti dan nilai-nilai murni itu common sense sahaja. Korang pilih yang korang rasa diri korang itu macam sangat suci dan baik sahaja. Tapi kejujuran itu juga penting tau.

Sesuci dan semurni bayi yang diibaratkan kain putih ibu bapa..okay..sudah-sudah
Kalau macam itu aku akan bagi tips bahagian IQ dan kenegaraan. Well, aku rasa part ini agak tough lah. Aku rasa soalan dia susah macam masa dulu aku ambil ujian masa nak masuk MRSM dulu. Mengikut kata kawan aku itu yang biasiswa JPA itu pun ada ujian psikometrik tapi tak adalah sesusah macam MARA ini. Sebab kalau yang JPA itu senang dan tak ada jawapan yang betul ataupun salah.

Untuk bahagian IQ ini,  aku nasihatkan supaya cari ujian-ujian IQ yang ada dekat internet. Berlambak kot. Kalau boleh praktis yang versi Bahasa Inggeris. Tapi aku beli ujian IQ dekat kedai buku. Aku nasihatkan buatlah test IQ ini sebab korang boleh praktis dan tengok pattern macam mana soalan dia. Macam mana nak jawab. Aku seorang yang bersemangat telah membeli ketiga-tiga buku tersebut.







Maaf kalau gambar blurrr. Aku malas nak ambil balik.
Soalan yang keluar lebih kurang sama dalam buku itu la.Cuma beza dia aku tak jangka soalan MARA bahasa Inggeris. Agak susah. Aku sendiri pun terkejar-kejar masa nak jawab. Takut kalau fikir lama tak sempat pula nanti nak jawab semua.

Kalau bahagian kenegraan pula aku nasihat supaya anda semua jangan buang buku sejarah form 5 dulu. It's all about history! Mula-mula aku sendiri pun blank apa soalan kenegaraan ini? Macam mana bentuk soalan dia kan. Jadi anda kena baca kembali buku teks sejarah lagi-lagi bab form 5 punya yang berkaitan sejarah pasal Malayisa.

Anda sebagai bumiputera yang ingin memohon MARA kena lah tahu pasal hak-hak bumiputera, bahasa kita sendiri, raja-raja kita dan sebagainya. Sangat-sangat penting! Kalau kita bumiputera sendiri tak tahu kedudukan kita yang sebenar susah lah kan.

Terakhir sekali, kalau anda berminat nak memohon pinjaman atau biasiswa syarikat yang anda minati itu buat lah sikit-sikit research. Kalau nak apply MARA itu, rajin-rajin lah mengenali MARA ini. Orang kata "tak kenal maka tak cinta". Rajin-rajin lah pergi website MARA ini. Ringan-ringankan lah jari jemari itu supaya klik pasal asal-usul mereka, misi dan visi mereka dan sebagainya. Jangan engko nak mohon MARA pastu engko sibuk-sibuk nak tahu pasal kucing beranak belakang rumah, tak pernah dibuat orang dik oiii.

Oh My Goat.

 Itu sedikit sebanyak tips yang aku boleh beri. Yang lain sulit tau. Tak boleh bagi tahu orang!

Shhhh!
Buat betul-betul dalam dua bahagian yang aku sebut tadi. Itu yang membezakan kita dengan orang lain. Aku sendiri pun tengah menunggu keputusan dapat atau tidak peluang untuk ke peringkat seterusnya. Interview. Nanti kalau ada apa-apa lagi aku akan updates okay.


 Sekian.

3 comments:

  1. Salam..ujian ni secara online kan?

    ReplyDelete
  2. hahaha,lawak lah cara admin tulis,baku betol,hahaha,tapi torbaikk
    thanks admin for the tipss given...

    ReplyDelete
  3. slpas ujian tu saya nk kna buat apa pulak??

    ReplyDelete